Diferenta dintre jantele hub-centrice si lug-centrice

Daca ati fost vreodata la un magazine care comercializeaza jante si anvelope auto, probabil ca ati auzit de termenul „hub-centric” referitor la un set de roti, prezentat ca o caracteristica in domeniul vanzarilor. De asemenea, se prea poate sa fi fost avertizati pentru a evita jantele „lug-centrice”, intrebandu-va, probabil, ce anume ar fi de evitat in acest caz. Conceptul in sine este destul de simplu, dar mai intotdeauna este explicat intr-un mod dificil. Iar o greseala frecventa de comunicare atunci cand ni se prezinta jantele in cele doua categorii este ca nu este prezentat, de fapt, modul in care acestea se potrivesc pe masina dumneavoastra.

 Ce inseamna „Hub-Centric”

Aproape toate jantele OEM (Original Equipment Manufacturer) sunt concepute ca hub-centrice. Astfel, constructorul proiecteaza o janta OEM pentru ca aceasta sa se potriveasca in mod sigur masinii celui care a comandat-o. Alezajul rotii este proiectat, de asemenea, pentru a se potrivi exact pe axul masinii. Prezoanele si piulitele aferente tin roata prinsa ferm de locul de montaj, insa axul este cel care, in definitiv, sustine greutatea masinii. Aceasta este o caracteristica distincta, cata vreme prezoanele sunt concepute pentru a contracara fortele centrifuge, care pot impinge roata fara de pe ax. Fortele care conecteaza butucul si centrul jantei sunt calculate de asa natura incat sa suporte, pe de-o parte, greutatea masinii, care actioneaza in jos, si forta de impact, care actioneaza de jos in sus. Acestea sunt criteriile dupa care sunt concepute prezoanele.

Cat de sigure sunt prezoanele?

Diametrul gaurii centrale reprezinta un element extrem de important atunci cand potrivim niste jante noi la un autoturism, indifferent ca vorbim despre jante OEM sau clasice, de la magazinele de profil. Daca diametrul gaurii este mai mic decat axul masinii, jant, pur si simplu, nu se va potrivi. Multe jante livrate pe piata de profil au de obicei gaura centrala mai mare, pentru a se asigura ca acestea se potrivesc unui numar cat mai mare de autoturisme.

Aceasta inseamna ca, atunci cand janta este instalata, mai mult ca sigur va exista un mic spatiu liber intre ax si gaura centrala, in locul unui contact foarte ferm. In acest caz, spunem ca jantele sunt lug-centrice, din moment ce acestea sunt prinse mai degraba prin prezoane, decat prin fixarea axului de gaura centrala. Exista multi soferi care spun ca, in realitate, nu conteaza daca ai jante lug-centrice, din moment ce prezoanele sunt stranse sufficient de bine in piulite, centrand roata. Din pacate se inseala, intrucat, conducand multa vreme cu astfel de jante, orice impact se rasfrange asupra sudurii prezoanelor, care, la un moment dat, pot ceda.

 

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *