Materialele din care sunt construite jantele

Expuse de obicei in functie de marimi si forme, trebuie sa stim ca jantele de autoturisme au si materiale diferite in compozitie.

Otelul este mai greu si mai solid decat aluminiul, fiind folosit in constructia jantelor pentru autoturisme de multa vreme. Este cunoscut faptul ca benzile din otel se indoaie si se deterioreaza mult mai greu decat cele din aliaj. Deoarece otelul este deja mult mai solid, metode suplimentare de forjare si de intarire nu mai sunt necesare. Multe roti din otel sunt imbinate intre ele cu ajutorul unor prese uriase, pentru a dobandi forma pe care o vedem astazi la masinile de curse. Dezavantajul in aceste cazuri este ca rotile din otel nu permit atat de multe spite si designuri uimitoare, asa cum se intampla in cazul rotilor din aliaj. Cea mai mare problema a rotilor din otel o constituie incalzirea, astfel incat acestea sunt prevazute cu niste mici ferestre, care sa permita racirea eficienta. Unele companii lucreaza intens pentru crearea unor jante din otel cu aspect cromat. De cele mai multe ori insa, acestea vin imbricate cu o pelicula subtire de crom, aplicata pe suprafata jantei. Iar companii precum Ford sau Chevrolet vin deja cu jante cromate in varianta standard.

Aliajul de aluminiu foloseste un amestec de aluminiu si nichel. Proportia acestor metale in aliaj determina, in cele din urma, resistenta si greutatea jantei. Mai putin nichel va conduce la o roata mai usoara, dar una care se deformeaza mai usor la impact. Mai mult nichel inseamna o roata mai grea, dar si una care se indoaie mai greu. In schimb, aceasta este mai casanta, prezentand risc de fisurare si de spargere in cazul unui impact mai puternic.

Aluminiul turnat este exact ceea ce reprezinta acest termen, in sensul in care acesta este turnat intr-o matrita si apoi este lasat sa se raceasca. Exista cateva metode specifice de turnare, dar ceea ce au in comun este ca aluminiul nu este foarte dens, asa ca este nevoie de cateva metale mai grele pentru ai conferi rezistenta.

Cea mai simpla forma de turnare este curgerea libera a aluminiului, direct in matrita. Aceasta confera in cele din urma si densitatea metalului, intrucat doar gravitatia este cea care impinge metalul in matrita. Din acest motiv, metalul turnat prin metoda gravitatiei trebuie sa fie mai greu si mai dens, pentru a fi suficient de rezistent incat sa fie folosit la fabricarea jantelor.

Aluminiul forjat este creat prin luarea unei bare de metal, care este apoi supusa la presiune si temperatura inalte. Presiunea, pur si simplu, sparge metalul in forma pe care o dorim. Prin aceasta metoda obtinem un material foarte dens si foarte rezistent, dar, totodata, extreme de usor, ceea ce este de dorit in fabricarea jantelor.

 

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *